Ako rozvíjať čítanie podľa princípov M. Montessori?

25. 01. 2023, 12:38

Obsahy montessori rečovej výchovy

Čítaniu predchádza rozprávanie, teda to, ako sa s dieťaťom rozprávame. Je predpokladom slovnej zásoby, pretože dieťa ľahšie prečíta slová, ktoré už počulo. V tomto prípade môžeme využiť aj špecifické pomôcky, ktorými podporujeme čítanie, napr. kartičky na rozširovanie slovnej zásoby. Pri písaní sú potom vhodné kovové vkladačky alebo hlásková hra, pri ktorej sa priraďujú obrázky k písmenám podľa poslednej hlásky v názve. Použiť môžeme aj pieskové alebo pohyblivé písmená.

Predpoklady čítania

Pri čítaní je najdôležitejšie to, že dieťa vie rozpoznať čiary, tvary písmen a dokáže si zapamätať pomenovanie konkrétneho tvaru písmena. Postupne potom rozpoznáva slovo a zároveň si uvedomuje jeho význam.

Trénovanie zraku

Pomocou zraku rozoznávame línie a tvary, čo s dieťaťom môžeme precvičovať napríklad skladaním papierových obrúskov. Konštantnosť vnímania trénujeme pomocou konštrukčných trojuholníkov, ktoré môžu byť veľké, malé aj rôznofarebné. Podstatné je aj cibrenie rozlišovania obrátených a spojených tvarov (b – d; p – q...). Sekvenčnú zrakovú terapiu trénujeme formou ukladania lyžíc/nožíkov alebo vidličiek od najväčšej až po najmenšiu, ale aj  inými pomôckami, ktoré môžeme ukladať v určitej postupnosti.

Koordináciu očných pohybov a samotnú pozornosť trénujeme napríklad presýpaním lyžicou, pri ktorej sa dieťa musí sústrediť na prácu. Vizuomotorickú koordináciu s deťmi nacvičujeme pri utieraní prachu, ale aj pri zametaní. Najpodstatnejším benefitom týchto aktivít je koncentrácia a výdrž, ktorá je pri čítaní potrebná.

Zaujímavé a vhodné je aj využitie obrázkovej knihy, z ktorej prefotíme obrázky a deti ich prikladajú na originálne, ktoré sú zobrazené v knihe.

Trénovanie sluchu

S budúcimi čitateľmi je potrebné trénovať koncentráciu, ale aj pozornosť, pričom na tento tréning postačí šatka na oči, pri ktorej sa musíme sústrediť len na hovorené slovo. Výbornou pomôckou je budík, ktorý natočíme a dieťa ho musí pomocou zvuku hľadať. Pri identifikácii sluchom môžeme použiť aj obyčajnú fľašu, neskôr tento zvuk dieťa háda so zatvorenými očami.

Rozširovanie slovnej zásoby a obrázkové následnosti

Na cibrenie rozširovania slovnej zásoby môžeme využiť hláskovú hru, pri ktorej pomenujeme jednotlivé predmety a pri ich vyslovovaní sa dieťa sústredí na prvú slabiku slova. Pomôckou môže byť aj obyčajné pexeso – vyložíme pár kartičiek a dieťa podľa obrázkov tvorí príbeh. Ak chceme rozširovať obrázkové následnosti, tak mu sprostredkujeme jednotlivé obrázky a  musí ich zoradiť, tak ako predmet vzniká.

Písanie, následné prvé čítanie a knižky

Písanie môžeme trénovať pieskovými písmenami, ale aj aj pomocou iných materiálov, do ktorých píšeme, napr. múka, piesok, či znázorňovaním písmen z plastelíny.

Vezmeme si zopár predmetov, ktorých názvy napíšeme, deti pomaly slová čítajú a snažia sa identifikovať jednotlivé písmená. Píšeme vždy len z písmeniek, ktoré dieťa pozná. Následne môžeme kartičky priradiť ku konkrétnym predmetom. Dôležité je zvoliť dobre čitateľné a ľahké slová. Neskôr dieťa kartičky priraďuje ku konkrétnym javom. Využiť môžeme aj trojzložkové karty, s ktorými pracujeme tak, že dieťa pomenuje obrázok, prečíta kartičky s názvami a pokúša sa ich priradiť k obrázkom. M. Montessori používala aj kartičky, na ktoré napísala príkazy. Tie farebne odlišovala na základe toho, či predstavujú nejakú ťažkosť v podobe náročnej hlásky.

Pri prvom čítaní vyberajme pre dieťa knižky s malým množstvom textu – ideálne ak je na celej dvojstrane len jedna veta a ilustrácia. Pre dieťa je povzbudením, že dokáže prečítať celú takúto knihu.

                                                                                                                    Barbora Gazdíková

Zdroj: Ako rozvíjať čítanie podľa princípov M. Montessori? (webinár so psychoterapeutkou a montessori terapeutkou Mgr. Máriou Kozelkovou, PhD., pre pedagogické vydavateľstvo INFRA Slovakia)


K TÉME ODPORÚČAME:
Lulu a Cita – Záhada pokazenej nálady. | O Rudkovi so šmatlavým jazýčkomBalíček: Robot Edko 3 (zošit a edupomôcka) | Píšem prvé slová | Pohyblivá montessori abeceda - velké tlačené | SJL balíček pre prvákov – ekonomický | Svieže hlavičky objavujú abecedu, píšu a kreslia | Dejové postupnosti I. a II. (logokarty) | Dejové postupnosti III. (logokarty)

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať. Nesúhlasím s požívaním cookies na tomto e-shope (zobrazí sa prázdna stránka).

Súhlasím
Upraviť nastavenie
Nesúhlasím