Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať.
8. október = Svetový deň dyslexie
Celý október je mesiacom povedomia o dyslexii = vývinovej poruche učenia. Prejavuje sa najmä ťažkosťami s presným a/alebo plynulým čítaním. A 8. október vyhlásila Európska asociácia pre dyslexiu (EDA) za Svetový deň dyslexie. Čo je dobré vedieť?
- Dyslexia je vrodená porucha, ktorá vychádza z odlišností v štruktúre a fungovaní mozgu.
- Jadrom dyslexie sú fonologické deficity, ktoré vyplývajú z odlišností v mozgových štruktúrach a rozličným spôsobom sa prejavujú už od útleho veku.
- Podľa Európskej asociácie má dyslexiu 9 – 12 % ľudí (môže ísť o jedného až dvoch z 20 žiakov v triede).
- Dyslexiu nie je možné vyliečiť, je však možné zmierniť jej závažnosť a naučiť sa, ako s ňou žiť vďaka osvojeniu si efektívnych stratégií na zvládanie ťažkostí.
- Zvýšené riziko dyslexie dokážeme vďaka kvalitnej diagnostike odhaliť už v predškolskom veku.
- Z dyslexie sa nedá vyrásť, pretrváva po celý život, jej prejavy sa však menia v závislosti od veku, ale aj typológie jazyka. Takmer všetci slovensky hovoriaci jedinci s dyslexiou sa naučia plynulo čítaťať.
- Deti s dyslexiou potrebujú iný spôsob učenia, špeciálne metódy a prístup, potrebujú do učenia zapojiť čo najviac zmyslov.
(Zdroj a viac info: Zubáková, M.: Desať mýtov o dyslexii, Inštitút detskej reči, 2021)
Veľký význam má rozvoj (už od 4 rokov) fonematického uvedomovania (FU) dieťaťa = jeho schopnosť sluchom vnímať štruktúru slov.
Postupnosť:
- delenie slov na slabiky (vytlieska: ma-li-na),
- určovanie prvej a poslednej hlásky (pes – počuje P na začiatku, S na konci),
- syntéza (vie spojiť izolovane počuté hlásky R - U - K - A do cieľového slova),
- analýza (dokáže vyčleniť jednotlivé hlásky z jednoduchých slov, napr. že slovo myš sa skladá z M - Y - Š),
- zložitejšie aktivity na úrovni hlások a slabík (v školskom veku).
Práve na podporu fonematického uvedomovania hravou formou vymyslela vysokoškolská pedagogička a logopedička z Inštitútu detskej reči Mgr. Martina Zubáková, PhD. edíciu ROBOT EDKO.
Komentáre
Diskusia je prázdna.