Ako podporiť reč detí v domácom prostredí?

10. 03. 2023, 08:40

Kedy navštíviť logopéda?

1. rok veku dieťaťa – ak nereaguje na svoje meno, ale ani nedžavoce. Vhodné je vyhľadať logopéda, ak neudržiava očný kontakt alebo nemá záujem o komunikáciu, príp. neukazuje na predmety.
2. rok – pokiaľ dieťa hovorí menej ako desať slov, ktoré sú zrozumiteľné, netvorí dvojslovné vety, ťažko imituje zvuky. Pri slovách len ťažko opakuje a nedokáže ich použiť vo vete.
3. rok – ak sme si všimli, že dieťa hovorí oveľa menej ako jeho rovesníci, príp. len málo alebo nezrozumiteľne.

KOMUNIKAČNÉ STRATÉGIE

Očný kontakt a viac času

Pri komunikácii sa znížme na úroveň dieťaťa, ktorá mu je pohodlná a prirodzená. Takýmto spôsobom sa na nás môže pozerať a tým sa lepšie učí, pretože imituje.

Potrebujeme čas, aby dieťa porozumelo a zároveň mohlo reagovať na naše otázky, výzvy. V tom momente nerozprávame, pozeráme sa na dieťa a rátame potichu do desať. Tým mu dávame väčší priestor na to, aby bolo aktívnejšie v komunikácii. Ak sa dieťaťa niečo pýtame, dajme mu na výber z konkrétnych možností, pričom rovno tieto veci alebo činnosti aj pomenujeme, tak si lepšie zapamätá jednotlivé názvy. Ak to nefunguje, zopakujeme vetu ešte raz, nadviažeme očný kontakt, zmeníme inštrukciu, ale zároveň môžeme akceptovať aj tichý moment a opäť narátame do desať.

Znova a znova a záujem dieťaťa

Pri tejto stratégii opakujeme slovo/frázu viackrát. Tak má dieťa priestor na to, aby si lepšie zapamätalo slová. S deťmi je potrebné tvoriť si isté rutiny – rovnakú situáciu sprevádzať rovnakými slovami. Frázy a slová opakujeme dovtedy, dokým to dieťa baví. Ak stratégia nefunguje, môžeme po dieťati začať opakovať my, slová zopakujeme aspoň tri až päťkrát v jednej situácii.

Je potrebné všímať si, čo dieťa robí, o čo sa zaujíma a podobne. Reagujeme na to so záujmom. Lepšie sa učí v súvislosti s tým, čo ho zaujíma a vie si lepšie priradiť slová ku konkrétnym komunikačným situáciám. Aby s nami komunikovalo o svojich záujmoch celý deň, poukazujeme na rôzne udalosti a zážitky slovami. Ak dieťaťu nerozumieme, zopakujeme, čo povedalo, a čakáme na ďalšie objasnenie, pridáme doplňujúce otázky. Ak neporozumieme, je potrebné, aby sme dali najavo, že je pre nás dôležitý jeho názor.

O krok vpred

Vždy je potrebné byť v komunikácii s dieťaťom „o jedno slovo vopred“. Týmito slovami nadväzujeme na prehovor dieťaťa a rozširujeme jeho slovnú zásobu. Ide o formu, ktorá prináša dieťaťu lepšie porozumenie a viac zapamätania.

Komentátor a preklad

Ide o stratégiu, pri ktorej je dôležité, aby dieťa bolo oboznámené s tým, čo robí alebo čo robíme my. Všetko komentujeme rôznymi vetami, predovšetkým oznamovacími. Je vhodné používať konkrétne označenia predmetov, aby si dieťa nezapamätalo slová nesprávne.

Celý čas je sledujeme, o čo sa zaujíma, a zároveň dávame do slov veci, ktoré si myslíme, že nám chce dieťa povedať. Reagujeme na všetky pokusy o komunikáciu a snažíme sa „vysvetľovať“. Tým dávame najavo, že nám na dieťati záleží.

Rečový vzor a vhodné otázky

Pomôžeme dieťaťu tak, že ak má niečo povedať, povieme to za neho a zároveň mu to aj ukážeme. Akceptujeme všetky jeho pokusy o zopakovanie. Je to z toho dôvodu, že dieťa niekedy nevie, čo má povedať, a nevie, čo sa od neho očakáva. Sme mu „rečovým vzorom“, preto musíme dbať na správnu výslovnosť a tvorbu viet.

U najmenších detí sa pýtame aj zatvorené otázky – s možnosťou odpovede áno/nie.

Ako vyberať knihy a knihy od slovenských logopedičiek

Je vhodné, ak máme doma knihy s viacerými témami, ktoré môžeme obmieňať. Dôležité je prispôsobiť výber knihy skutočnému veku dieťaťa.

Pre vek 0 – 3 roky odporúčame Ham ham, Šup šup (Ľudmila Mičianová), Nina ide spinkať (Svetlana Kapalková), Stratený šál (Kapalková – Mičianová), pre staršie deti Lulu a Cita – Záhada pokazenej nálady (Mičianová – Hoppanová).

Barbora Gazdíková

Zdroj: Ako podporiť reč detí v domácom prostredí? (webinár s logopedičkou M. Kováčovou pre pedagogické vydavateľstvo INFRA Slovakia)

 

K TÉME ODPORÚČAME:

O Rudkovi so šmatlavým jazýčkomKde je tá pravá lopta?Lily a MomoMusíš si priniesť klobúkOromotorika hrouLOGOPEDICKÉ KARTY: Spoznávame slovesá | LOGOPEDICKÉ KARTY: Spoznávame prídavné mená

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať. Nesúhlasím s požívaním cookies na tomto e-shope (zobrazí sa prázdna stránka).

Súhlasím
Upraviť nastavenie
Nesúhlasím