Kedy je dieťa naozaj pripravené do školy?

23. 02. 2023, 12:17

Do šiestich rokov musíme dieťa pripraviť na život, pretože po tomto veku sa už človek učí iba veci, ktoré ho zaujímajú.

Pred nástupom do školy by budúci žiak malo zvládnuť všetky dôležité nároky, ktoré predpokladajú, že bude dobre pripravený na školský proces.

Vizuošpecialita a prehra

Dieťa by malo pred nástupom do školy vedieť nielen popisovať, čo na obrázku vidí, ale zvládnuť aj tzv. „hĺbkový popis“ – okrem prerozprávania deja má po vyzvaní vedieť ukázať, čo sa kde na obrázku nachádza, odpovedať na doplňujúce otázky. Na tom ďalej staviame hrou pexeso, keď si vizuošpecialitu trénuje formou zapamätávania obrázkov v krátkom časovom slede. S tým súvisí aj potreba, aby sme deti naučili, že musia všetko dávať na svoje miesto, príp. dokončiť všetky aktivity, ktoré začali robiť. Dôležité pre život je naučiť sa prehrávať – ak chceme vychovať víťazov, musíme si uvedomiť, že je to potrebné. Najviac pomáha Človeče, nehnevaj sa, pri ktorom je potrebné nastaviť pravidlá rovnaké pre všetkých. Neprispôsobujeme pravidlá hry, aby sme ju dieťaťu uľahčili. Veľkým prínosom je, keď má dieťa vyhradenú prospešnú činnosť, ktorú samo (alebo len s malou pomocou) dokáže, napr. upiecť bábovku, pripraviť jednohubky pre návštevu a podobne.

Hodnotenie a adaptácia

Približne od piatich rokov veku musíme vedieť dieťa objektívne zhodnotiť a zároveň vedieť presne vysvetliť dôvody svojho hodnotenia. Adaptáciu na školské prostredie môžeme trénovať formou prechádzok rôznymi jednoduchšími či náročnejšími trasami. Dieťaťu dopredu oznámime, že počas prechádzky ho neodnesieme, to je impulz, pri ktorom si uvedomí, že nemá inú možnosť, iba prispôsobiť sa a prejsť trasu po vlastných nohách.

Tvorivá inteligencia a sociálna nezávislosť

Na úspešné fungovanie v školskom prostredí je treba dieťa pripraviť, aby sa vedelo zaradiť samo a nepotrebovalo pomoc dospelého človeka, pretože v škole taká možnosť nie je. Napríklad mu doma nenalejeme vodu a je nútené urobiť to samo tým, že si prisunie stoličku. Znakom sociálnej nezávislosti je to, že dieťa sa vie prispôsobiť a pracovať aj bez rodiča, ktorý na neho dohliada. Pokiaľ nemá vyvinutú sociálnu zrelosť, je neprispôsobivé, klame a pod. Na celkovú adaptáciu je vhodné, ak má náš deň ohraničený začiatok a koniec, teda ohraničenie nastavujeme formou opakujúcich sa činností, napr. večerné umývanie zubov.

Zhrnutie predpokladov pred nástupom do ZŠ

Deti by mali vedieť povedať, ktorá strana je pravá/ľavá, napočítať do dvadsať, poznať tri geometrické tvary, farby, vedieť prvé a posledné písmeno v mene, povedať svoje meno, priezvisko a celú adresu, zvládať sebaobslužné činnosti a pod.

  Barbora Gazdíková

Zdroj: Kedy je dieťa naozaj pripravené do školy? (webinár s Mgr. Jiřím Haldom pre pedagogické vydavateľstvo INFRA Slovakia)

                                                                                                                      

K TÉME ODPORÚČAME:
Balíček: Od zápisu do lavice (3 pracovné zošity) | O Rudkovi so šmatlavým jazýčkom - Príbeh o túžbe komunikovať | Balíček: Robot Edko 2 (zošit a edupomôcka) | Svieže hlavičky objavujú abecedu, píšu a kreslia | Píšem prvé slová | Balíček: Kocúr TIM a Kocúr TIM II – Rozvoj a overenie školskej zrelosti | Učím sa lietať - kompletná príprava do ZŠ

Štítky
webinar

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať. Nesúhlasím s požívaním cookies na tomto e-shope (zobrazí sa prázdna stránka).

Súhlasím
Upraviť nastavenie
Nesúhlasím